Kako PREFALZ krov štiti autobusnu postaju u Hrvatskoj
Pri izgradnji namjenske građevine kao što je autobusna postaja mogli su ostati pragmatični i dizajnirati neupadljivo tranzitno mjesto. Međutim, arhitekti iz tvrtke SANGRAD + AVP predstavljaju drugačiju vrstu svakodnevne arhitekture. Skladan dizajn novog autobusnog čvorišta u Slavonskom Brodu ovom je arhitektonskom uredu zaradio pažnju i izvan granica Hrvatske. U razgovoru s arhitektom Vedranom Pedišićem saznajemo više o građevini koja zahvaljujući svom neobičnom aluminijskom krovu potpuno odudara od tradicionalnih predodžbi autobusnog kolodvora.
Inovativno, interdisciplinarno: jedinstveno
Što čini stvarno dobru arhitekturu? Arhitekti iz zagrebačkog ureda SANGRAD + AVP smatraju da vas tjera da na trenutak zastanete, pobliže pogledate i zapitate se: „Zašto izgleda tako kako izgleda? Zašto je tako izgrađena?“ Ovi arhitekti od svake svoje građevine žele stvoriti zgradu koja će vas natjerati da zastanete i zamislite se. Pored toga, imaju bogato iskustvo u realizaciji raznih stambenih i obrazovnih objekata, poslovnih zgrada, sportskih centara, hotela i tvorničkih zgrada.
Vedranu Pedišiću, jednom od osnivača i vodećih arhitekata ureda, koristi to kolektivno iskustvo koje ih je naučilo da uvijek rade inovativno i interdisciplinarno: „Volimo uključiti druge stručnjake što je ranije moguće, na primjer, kada je u pitanju krajobrazni dizajn. Što misle o biljkama i drveću koje želimo koristiti?“
Oživljavanje zemljišta
S tim su mindsetom arhitekti krenuli i u mnoge projekte u Slavonskom Brodu, jugoistočno od Zagreba. Taj grad na Savi nalazi se u neposrednoj blizini bosansko-hrvatske granice i važno je međunarodno čvorište Balkana, preko kojeg je moguće doći u susjedne zemlje kao što su Mađarska, Srbija ili Bosna i Hercegovina. Osim kajak kanu kluba i hotela, Vedran i njegov tim su ovdje izgradili i jedan od najposjećenijih autobusnih kolodvora u Hrvatskoj. Taj objekt jedinstvenim čini izduženi PREFALZ krov, blago nagnut prema gore.
PR: „Zašto ta zgrada izgleda baš tako?“
VP: „Ako želite razumjeti njen oblik, morate pobliže promotriti gdje stoji. Morali smo graditi na centralno smještenom, ali kompliciranom zemljištu, u neposrednoj blizini gradskog željezničkog kolodvora, tik do glavne gradske prometnice. Budući da nam u ovom slučaju zbog raznih okolnosti nije bilo dopušteno obnoviti postojeću derutnu zgradu nasuprot, izgradili smo novi kolodvor na vrlo uskom dijelu zemljišta okrenutom prema cesti, gdje je bilo tek nekoliko stabala. To je glavni uzrok izduženog oblika.“
Lakoća i prisutnost
Zatvorena prema ulici, a otvorena prema parkiralištu za autobuse, građevina se cijelom dužinom od 23 metra proteže uz rub zemljišta. Odmah je lako vidjeti da su se arhitekti ovdje oslonili na nekoliko visokokvalitetnih materijala: bijelo-sive betonske temelje, ritmički fasadni uzorak sačinjen od stakla i čelika u boji hrđe, te aluminijski krov Prefa bijele boje.
Unatoč svojoj veličini i izbočenju, čini se toliko lagana, gotovo kao da lebdi – što je samo po sebi vrijedno spomena, budući da je iz statičkih i seizmičkih razloga zgrada usidrena duboko u zemlju pomoću stupova dugih preko 15 m. Krov se svojim dimenzijama proteže iznad tri kockasta paviljona širine 4,3 m, u kojima su smješteni funkcionalni prostori: šalter za prodaju autobusnih karata, caffe bar i kiosk koji putnicima nude neophodne sadržaje prije nastavka puta.
PR: „Zašto Vam je bilo važno oblikovati krov koristeći Prefalz?“
VP: „Kao arhitekt, uvijek biste trebali željeti raditi s izdržljivim materijalom kao što je aluminij. Naručitelji i korisnici su ipak najsretniji kad nema problema sa zgradom. U ovom slučaju odabir laganog pokrova za krov nije bio potreban samo zbog konstrukcije, već je bio i naša izričita, dizajnerska, želja. Pomoću laganog metala mogli smo oblikovati krovnu površinu u potpunosti prema našim željama. Gledano iz ptičje perspektive, izgleda gotovo kao peta fasada. Za nas je krov uvijek nosio ovu vrijednost.“
Priroda u arhitekturi
Prema Vedranu, autobusni kolodvor je u dijalogu s prirodom na više načina: s jedne strane, s parkom koji se nalazi s druge strane ulice te je vidljiv kroz okomite usjeke u kubaturu zgrade; s druge strane, s drvećem koje je već bilo na zemljištu prije početka gradnje. Arhitektonski tim dugo je razmišljao o tome kako bi stabla najbolje mogli uklopiti u dizajn. Nakon detaljnog preispitivanja raspoložive građevinske površine, odlučili su ih pustiti da rastu kroz krov uz pomoć pravokutnih otvora različitih veličina. „To je učinilo naš projekt dosta kompliciranijim, ali je za nas bila vrlo bitna stavka.“
Na ovoj autobusnoj stanici svatko poželi ostati
Arhitekt Vedran Pedišić gleda u budućnost i vidi hotel s botaničkim vrtom u atriju, dječji vrtić, sedam posebnih objekata na Jadranu i veliki industrijski projekt. Ovo su neki od projekata na kojima trenutno radi sa svojim bliskim osmeročlanim timom. Ako mu vrijeme dopusti, obići će i te objekte nakon završetka izgradnje. „To je dio našeg posla“, dobacuje Vedran. Kad su on i njegovi kolege nedavno posjetili autobusni kolodvor, ostali su zapanjeni: „Putnici su se zadržavali na klupama, neki sjedeći, neki ležeći, slušali glazbu, čavrljali, igrali se na mobitelu. Atmosfera je bila kao u nekom parku. To nam je potvrdilo da smo stvorili mjesto na kojem ljudi stvarno uživaju provoditi vrijeme.“ Čini se da su ideje arhitekata uspješno provedene u stvarnost.
Autobusni kolodvor Slavonski Brod – Detalji
Država: |
Hrvatska |
Objekt, mjesto: |
Autobusni kolodvor, Slavonski Brod |
Kategorija: |
Novogradnja |
Arhitektura: |
Vedran Pedišić, Ida Katić, Martina Petrač iz tvrtke SANGRAD + AVP |
Izvođač radova: |
MK Montlim d.o.o. |
PREFA savjetnik za objekt: |
Zoran Jakopovic |
Materijal: |
|
Boja: |
P.10 Prefa bijela |
Projektiranje: |
SANGRAD + AVP |
Portret: |
© Sandro Lendler |
Autorska prava: |
Branko Drakulić i Erick Velasco Farrera |